logo acmp cgpm
dé militaire vakbond

NL

FR

EN

Zoek een afgevaardigde - POC

‘Cabin Operator’ ‘Sensor Operator’ … Twee nieuwe functies, twee nieuwe brevetten!

17/10/2012

Context

Het is wellicht niemand ontgaan dat Defensie binnenkort nieuwe helikopters NH90 ontvangt, waarvan er vier werden besteld in de versie «naval» en vier in de versie «transport».

De «naval» versie zal ingezet worden als maritieme steun aan de twee M-fregatten , als steun aan de bevolking en voor de Search & Rescue (SAR).

De overheid heeft in dit kader twee nieuwe functies gecreëerd aan boord van de NH90: deze van ‘cabin operator’ en deze van ‘sensor operator’. Deze twee functies zullen ingevuld worden aan boord van de ‘naval’ (Marine) versie. De functie ‘cabin operator’ zal alleen ingevuld worden aan boord van de ‘transport’ (Land) versie.

Om niet geconfronteerd te worden met een statutaire leegte bij de levering van de eerste NH90 begin 2013, heeft de overheid beslist de statutaire regelgeving voor deze twee nieuwe functies te creëren binnen de administratieve en geldelijke bepalingen voor het personeel.

Twee nieuwe functies, twee verschillende categorieën?

De functie ‘cabin operator’ zal een samenvoeging worden van twee bestaande functies, deze van boordmecanicien en deze van loadmaster-steward. De militairen die in de toekomst deze functie zullen invullen, worden opgenomen in de categorie ‘gebrevetteerd varend personeel’.

En dat in tegenstelling tot de functie ‘sensor operator’ (alleen voorzien aan boord een NH90 ‘naval’), waar de overheid van oordeel is dat het personeel die deze functie bekleed, hernomen dient te worden als ‘gecertificeerd varend personeel’.

De overheid verklaart dat dit verschil in benadering te wijten is aan het feit dat de functie van ‘sensor operator’ niet direct gerelateerd is aan de technische uitvoering van de vlucht, maar wel met deze van de zending op zich.

Dit statutaire onderscheid heeft als gevolg dat de bemanning bestaande uit 4 personen, voor een deel gaat bestaan uit 3 ‘gebrevetteerde’ militairen (2 piloten en de ‘cabin operator’) en langs de andere kant 1 ‘gecertificeerde’ militair (‘sensor operator’). Uiteraard zijn de geldelijke statuten verschillend.

Deze situatie heeft ertoe geleid dat de ACMPzich niet kon akkoord verklaren met de argumentatie van de overheid, om twee verschillende categorieën van bemanning te verrechtvaardigen.

 


Terug